Мехмед е четиринадесетгодишен, ученик от 8 „в“ клас на ГПЧЕ „Христо Ботев“, гр. Кърджали. От няколко години родителите му работят в чужбина, а за него и по-малката му сестра се грижат бабата и дядо им. Всяка сутрин, за да стигне до училището в Кърджали, Мехмед, трябва да пътува четиридесет минути, което означава, че е необходимо  да тръгне поне с час и половина по-рано от съучениците си. С тях Мехмед трудно общува, няма много приятели в училище, освен две момчета от 10-ти клас, с които заедно пътуват от селото до училището в Кърджали. За младия човек училището е изпитание, което трябва да издържи, по задължение разбира се. Според неговата баба ако човек ходи на училище ще има по-хубава и по-добре платена работа. Но не и според Мехмед, за него училището е скучна работа, загуба на време. Затова и често отсъства от учебните занятия. Какво ли не би дал вместо да ходи на училище да прекарва цялото си време в компютърни игри, или да снима природата на село с фотоапарата, който родителите му изпратиха за Коледа. Затова и често си позволява да бяга от часовете. Мехмед обича и да рисува. Понякога пропуска последните два часа, отива на разходка и пренася върху средния лист на тетрадката си красиви природни пейзажи. Освен тях, рисува и любимите герои от „Игра на тронове“.  Младият художник знае, че трябва да спре с отсъствията. Все още е началото на годината, а броят на им нараства бързо.

Като Мехмед в езиковата гимназия в Кърджали има още много ученици. От 182 осмокласника, 73 са от турски произход, 30 са учениците, на които им се налага да пътуват до града, а 28 са в риск – застрашени да отпаднат от училище. През октомври 2014 г.  Училищното настоятелство на ГПЧЕ „Христо Ботев“, гр. Кърджали получава финансиране по програма „Знания за успех“ 2014-2015 на ФРГИ и SAP Labs България. Подкрепата цели учениците като Мехмед да получат мотивация да учат, да се интегрират сред останалите и да останат в училище.

Когато един десетокласник кани Мехмед да се включи в ремонта на училишната библиотека, той отказва. Какво толкова ще й правят на тази библиотека, а и без това не ходи никога там. Някой му каза, че щели да купуват нови книги, сигурно пак някакви стари и скучни.  В библиотеката поставят нови маси, нови рафтове за книгите, мултимедийно устройство, екран и лаптоп. В ремонтните дейности се включват учители, родители и ученици, но не и Мехмед.

След няколко дни същият десетокласник идва при Мехмед с един лист в ръка. Иска от него да попълни няколко заглавия на книги, които той би искал да прочете и му обещава, че след две седмици може да ги намери в библиотеката. Осмокласникът взима белия лист с изненада.  Досега никой никога не го е питал какво иска, още по-малко  коя книга иска да прочете. С известно колебание, младежът попълва върху белия лист заглавието: „Игра на тронове“. Наистина това е книгата, която иска да прочете, книгата по  любимия му филм.

След две семици отново канят Мехмед в билиотеката, но този път не за да ремонтира, а за да намери там любимата си книга. Когато влиза в библиотеката, осмокласникът не може да повярва, не само че вижда мечтаното издание, но и открива колко чисто,  приятно и подредено е там. Ентусиазиран, осмокласникът бърза да заеме от библиотеката любимата си книга. Връща я след два дни и с любопитство пита за друга. Интересно му е какви книги са избрали за библиотеката неговите съученици. В резултат открива толкова много книги не само на български, но и на английски и немски. Решава този път да заеме книга на английски. Учителката му е казала, че трябва да подобри английския си. Копютърните игри и филмите не са достатъчни, за да владееш добре езика на Шекспир. Затова и Мехмед започва редовно да посещава литературните четения по английски и немски, които организират от училището.

В следващата инициатива на училищното настоятелство, Мехмед е сред първите доброволци. Той обича компютрите и с радост се включва в сформирането на  група "Електронен каталог". Заедно с още 28 ученици, които са с различен етнос и нисък успех в училище, сканират съдържанието на първата страница на всяка от новите книги и създават електронен каталог достъпен за всички ученици и учители. Младежът помага на специалисти да създадат специален софтуер, който  автоматизира и ускорява процеса на заемането и търсенето на книги.

Създаването на електронния каталог, вдъхновява учениците да създадат и филмотечен фонд. Повече от 172-ма гимназисти попълват филмотечния фонд с дискове на филми по известни романи. Мехмед и неговите съученици са толкова вдъхновени от идеята, че се заемат да направят цветни обложки на филмите с кратко резюме на съдържанието. Създаването на обложките е особено приятно занимание за осмокласникът Мехмед, които превръща тетрадките си в албум на героите от „Игра на тронове“.  Още по-забавно е когато всички съученици се събират в обновената библиотека и заедно гледат филми. След това обсъждат, коментират, сравняват.

Различните инициативи, в които се вклюва Мехмед му помагат да намери още много приятели сред съучениците си, да преоткрие училището като приятно и забавно място, да чете повече книги и да рисува. След създаването на електронния каталог и изрисуването на обложките за филмите, осмокласникът е убеден, че иска да се занимава с уеб дизайн. Може би баба му е била права и наистина има смисъл да се ходи на училище.

Проектът на Училищното настоятелство към  ГПЧЕ „Христо Ботев“ по програма „Знания за успех“ на ФРГИ и SAP Labs България помага не само на Мехмед, но и на останалите възпитаници на езиковата гимназия в Кърджали: на учениците, застрашени от отпадане; на тези, които не се представяха добре и имаха нисък успех; както и на тези, които не намираха приятели.

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------

  Тази история стана възможна благодарение на проект „Съвременна училищна библиотека”, реализиран от  Училищното настоятелство на ГПЧЕ „Христо Ботев“, гр. Кърджали по програма  „Знания за успех“ 2014-2015 на Фондация „Работилница за граждански инициативи“ с финансовата подкрепа на SAP Labs България. Общата стойност на проекта е 5 475,20 лв., с които изцяло е  обновена училищната библиотека, закупени са: мултимедиен екран и мултимедийно учстройство, лаптоп, както и 70 книги на български, английски и немски език. Благодарение на проекта всички 870 ученици получиха равен достъп до образователен ресурс, близо 400 се включиха в различни образователни инициативи като създаване на елетронен библиотечен каталог, на филмотечен фонд и литературни четения на български, английски и немски език. В резултат от различните дейности по проекта се повиши интересът на учениците към учебното съдържание и всички 28 ученика застрашени от отпадане продължиха средното си образование в езиковата гимназия. 


Сподели!