Младежите във филантропията – обучение за създаване на младежки банки

Младежите във филантропията – обучение за създаване на младежки банки

Какво би станало, ако решенията за финансиране на проекти за развитие на една общност се вземаха изцяло от младежи? Отговорът на този въпрос дава модела „младежка банка“ – уникален метод за въвличане на младежи във филантропията. Фондация „Работилница за граждански инициативи“ пое инициативата за създаване на мрежа от младежки банки в България.

От 2 до 5 юли 2012 Фондация „Работилница за граждански инициативи“ организира обучение на 12 младежи от 12 различни неправителствени организации от страната на тема „Младежки банки“. Шест от включените в обучението организации са обществени фондации, партньори на кампанията „Промени града“ http://promenigrada.org, а именно Обществен благотворителен фонд Благоевград, Обществен фонд Лом, Обществен дарителски фонд Стара Загора, Обществен фонд Русе, Обществен дарителски фонд за Варна и Обществена фондация „Мостове над Тунджа“ – Ямбол. Водещият обучението Върнън Рингланд от Обществената фондация на Северна Ирландия е най-активният промотър на модела „младежка банка“ в Европа от 2000 г. насам. България е 26тата по ред страна в Европа, в която се въвежда този интересен модел на включване на млади хора на възраст от 14 до 25 в процеса на набиране и разпределяне на средства за финансиране на младежки инициативи. Подходът „от младежи за младежи“ е в основата на функциониране на младежките банки.

Младежката банка е уникален метод на въвличане на младите хора в дейности в полза на общността. Младежката банка представлява комисия за отпускане на грантове, управлявана изцяло от млади хора, която показва младежката гледна точка във филантропията и подкрепя младежки проекти на територията на дадено населено място (град, община). Младежите, участващи в банката се подбират с конкурс от организация-домакин; най-често те са от средни училища или студенти в университет на възраст между 14 и 25. В много случаи младежките банки сами набират средства от частни дарители, които впоследствие разпределят. Изследвания на тяхното въздействие показват, че те съдействат за развитието на младежко лидерство и имат широк положителен ефект върху общностите като цяло. Слогънът на младежките банки в цял свят е: „Реални съдби, реални пари, реална промяна“.