От „Не искам да ходя на училище“ до „Искам да стана уеб дизайнер“

От „Не искам да ходя на училище“ до „Искам да стана уеб дизайнер“

Мехмед е четиринадесетгодишен, ученик от 8 „в“ клас на ГПЧЕ „Христо Ботев“, гр. Кърджали. От няколко години родителите му работят в чужбина, а за него и по-малката му сестра се грижат бабата и дядо им. Всяка сутрин, за да стигне до училището в Кърджали, Мехмед, трябва да пътува четиридесет минути, което означава, че е необходимо  да тръгне поне с час и половина по-рано от съучениците си. С тях Мехмед трудно общува, няма много приятели в училище, освен две момчета от 10-ти клас, с които заедно пътуват от селото до училището в Кърджали. За младия човек училището е изпитание, което трябва да издържи, по задължение разбира се. Според неговата баба ако човек ходи на училище ще има по-хубава и по-добре платена работа. Но не и според Мехмед, за него училището е скучна работа, загуба на време. Затова и често отсъства от учебните занятия. Какво ли не би дал вместо да ходи на училище да прекарва цялото си време в компютърни игри, или да снима природата на село с фотоапарата, който родителите му изпратиха за Коледа. Затова и често си позволява да бяга от часовете. Мехмед обича и да рисува. Понякога пропуска последните два часа, отива на разходка и пренася върху средния лист на тетрадката си красиви природни пейзажи. Освен тях, рисува и любимите герои от „Игра на тронове“.  Младият художник знае, че трябва да спре с отсъствията. Все още е началото на годината, а броят на им нараства бързо.

Като Мехмед в езиковата гимназия в Кърджали има още много ученици. От 182 осмокласника, 73 са от турски произход, 30 са учениците, на които им се налага да пътуват до града, а 28 са в риск – застрашени да отпаднат от училище. През октомври 2014 г.  Училищното настоятелство на ГПЧЕ „Христо Ботев“, гр. Кърджали получава финансиране по програма „Знания за успех“ 2014-2015 на ФРГИ и SAP Labs България. Подкрепата цели учениците като Мехмед да получат мотивация да учат, да се интегрират сред останалите и да останат в училище.

Когато един десетокласник кани Мехмед да се включи в ремонта на училишната библиотека, той отказва. Какво толкова ще й правят на тази библиотека, а и без това не ходи никога там. Някой му каза, че щели да купуват нови книги, сигурно пак някакви стари и скучни.  В библиотеката поставят нови маси, нови рафтове за книгите, мултимедийно устройство, екран и лаптоп. В ремонтните дейности се включват учители, родители и ученици, но не и Мехмед.

След няколко дни същият десетокласник идва при Мехмед с един лист в ръка. Иска от него да попълни няколко заглавия на книги, които той би искал да прочете и му обещава, че след две седмици може да ги намери в библиотеката. Осмокласникът взима белия лист с изненада.  Досега никой никога не го е питал какво иска, още по-малко  коя книга иска да прочете. С известно колебание, младежът попълва върху белия лист заглавието: „Игра на тронове“. Наистина това е книгата, която иска да прочете, книгата по  любимия му филм.

След две семици отново канят Мехмед в билиотеката, но този път не за да ремонтира, а за да намери там любимата си книга. Когато влиза в библиотеката, осмокласникът не може да повярва, не само че вижда мечтаното издание, но и открива колко чисто,  приятно и подредено е там. Ентусиазиран, осмокласникът бърза да заеме от библиотеката любимата си книга. Връща я след два дни и с любопитство пита за друга. Интересно му е какви книги са избрали за библиотеката неговите съученици. В резултат открива толкова много книги не само на български, но и на английски и немски. Решава този път да заеме книга на английски. Учителката му е казала, че трябва да подобри английския си. Копютърните игри и филмите не са достатъчни, за да владееш добре езика на Шекспир. Затова и Мехмед започва редовно да посещава литературните четения по английски и немски, които организират от училището.

В следващата инициатива на училищното настоятелство, Мехмед е сред първите доброволци. Той обича компютрите и с радост се включва в сформирането на  група „Електронен каталог“. Заедно с още 28 ученици, които са с различен етнос и нисък успех в училище, сканират съдържанието на първата страница на всяка от новите книги и създават електронен каталог достъпен за всички ученици и учители. Младежът помага на специалисти да създадат специален софтуер, който  автоматизира и ускорява процеса на заемането и търсенето на книги.

Създаването на електронния каталог, вдъхновява учениците да създадат и филмотечен фонд. Повече от 172-ма гимназисти попълват филмотечния фонд с дискове на филми по известни романи. Мехмед и неговите съученици са толкова вдъхновени от идеята, че се заемат да направят цветни обложки на филмите с кратко резюме на съдържанието. Създаването на обложките е особено приятно занимание за осмокласникът Мехмед, които превръща тетрадките си в албум на героите от „Игра на тронове“.  Още по-забавно е когато всички съученици се събират в обновената библиотека и заедно гледат филми. След това обсъждат, коментират, сравняват.

Различните инициативи, в които се вклюва Мехмед му помагат да намери още много приятели сред съучениците си, да преоткрие училището като приятно и забавно място, да чете повече книги и да рисува. След създаването на електронния каталог и изрисуването на обложките за филмите, осмокласникът е убеден, че иска да се занимава с уеб дизайн. Може би баба му е била права и наистина има смисъл да се ходи на училище.

Проектът на Училищното настоятелство към  ГПЧЕ „Христо Ботев“ по програма „Знания за успех“ на ФРГИ и SAP Labs България помага не само на Мехмед, но и на останалите възпитаници на езиковата гимназия в Кърджали: на учениците, застрашени от отпадане; на тези, които не се представяха добре и имаха нисък успех; както и на тези, които не намираха приятели.

 –––––––––––––––––––––––––––––––––

  Тази история стана възможна благодарение на проект „Съвременна училищна библиотека”, реализиран от  Училищното настоятелство на ГПЧЕ „Христо Ботев“, гр. Кърджали по програма  „Знания за успех“ 2014-2015 на Фондация „Работилница за граждански инициативи“ с финансовата подкрепа на SAP Labs България. Общата стойност на проекта е 5 475,20 лв., с които изцяло е  обновена училищната библиотека, закупени са: мултимедиен екран и мултимедийно учстройство, лаптоп, както и 70 книги на български, английски и немски език. Благодарение на проекта всички 870 ученици получиха равен достъп до образователен ресурс, близо 400 се включиха в различни образователни инициативи като създаване на елетронен библиотечен каталог, на филмотечен фонд и литературни четения на български, английски и немски език. В резултат от различните дейности по проекта се повиши интересът на учениците към учебното съдържание и всички 28 ученика застрашени от отпадане продължиха средното си образование в езиковата гимназия.