
Как една програма превърна хиляди ученици в откриватели, създатели и вдъхновители
Една програма, десет години, хиляди истории
През 2015 г. българският формат на First LEGO League е прекратен. Но вместо това да бъде краят, то става начало.
„SAP Labs България участваше с ментори във First LEGO League (FLL) преди 2015 г. и отборите обикновено бяха едни от най-силните“, коментира Моника Ковачка-Димитрова, старши проектен мениджър в SAP Labs България, която стои в основата на програма „Роботика за България“ от самото ѝ начало. „Със закриването на лигата в страната тогава, се повдигна въпросът как може да се продължи този формат.“
Така в SAP Labs България се ражда идея – да се създаде програма, която вдъхновява следващото поколение иноватори. Започва „Роботика за България“ – инициатива, която вече 10 поредни години компанията реализира съвместно с Фондация „Работилница за граждански инициативи“.
Програмата предоставя не просто оборудване за училищни отбори по роботика – тя дава възможност. За ученици, за учители, за цели общности. Всяка година се обучават нови ментори, а училища от всички краища на страната – от големи градове до малки населени места – получават достъп до съвременно обучение и състезателна платформа.

- Подкрепа, която гради доверие
Програмата предоставя всичко необходимо за един училищен отбор по роботика – програмируем модул и състезателно поле. Освен това обучава и подкрепя учителите, които влизат в ролята на ментори – без значение по какъв предмет преподават.
Но това е само началото. Истинската подкрепа е взаимна – между ментори и ученици, между различни училищни отбори, между конкуренти, които си помагат, защото вярват в обща кауза.
„Готовността на менторите да подкрепят други ментори, въпреки че са конкуренти – това е истинският успех на програмата“, казва Илияна Николова, изпълнителен директор на Фондация „Работилница за граждански инициативи“.

- Растеж, който не се мери само в числа
Първото издание на програмата подкрепя около 100 ученици на възраст между 10 и 16 години от 15 училища в 12 населени места. Десет години по-късно програмата е увеличила обхвата си почти 30 пъти.
Към днешна дата „Роботика за България“ е достигнала до над 2800 ученици от 120 училища в 56 населени места в цялата страна.

„Привличаме ученици от всякакви места – дори и по-малки населени места, както и деца от различни етнически общности. Показваме, че роботиката не е само за отличници или привилегировани училища.“, допълва Николова.
Преди и сега
Моментна картина на програмата през 2015 г. и през 2025 г.

- Устойчивост, която се вижда в лицата
Венелин Николов, Десислава Цокова и Донка Симеонова са ментори, които участват в програмата от самото ѝ начало през 2015 г.
„Реших да се включа още в първото издание, защото видях в роботиката начин учениците да усвояват знания по точни науки чрез реален герой – робот, а не измислен такъв от екрана на компютъра“, споделя Венелин Николов, учител в ОУ „Васил Левски“, Разград.
Той допълва: „Роботиката дава на учениците възможност да учат чрез преживяване – с реални роботи. Виждам как растат като личности, как се учат да се вслушват и да се доверяват.“

Венелин Николов, учител и ментор на отбори по роботика от самото създаване на програмата
- Въздействие, което се предава нататък
Един от най-силните ефекти на програмата е, че бивши участници се връщат като ментори. Такъв е примерът с Деян Джумалийски – някога част от отбора PhoenixBots в Русе, днес ментор на отбора Роботчовците.
„Най-важното за мен е, че децата се забавляват, учат с интерес и се учат да бъдат екип“, казва той.
- Партньорство, което носи истинска промяна
„Роботика за България“ се реализира чрез устойчивото партньорство между SAP Labs България и Фондация „Работилница за граждански инициативи“. Десет години съвместна работа, която показва, че когато бизнес и гражданска организация обединят усилия, се постига реална промяна.
- Технологии, в които науката среща въображението
Роботиката съчетава математика, физика, информатика и английски език. Но когато знанието оживява в LEGO робот, то вече не е теория – то е приключение.
„Благодарение на участието си в отбор, учениците с лекота усвояват знания по математика, физика, информатика и ИТ. В процеса на работа открих колко лесно се обясняват сложни понятия с помощта на робот“, допълва Николов.

- Наука – защото светът има нужда от мислещи хора
Всяка година учениците разработват и научноизследователски проект, свързан с важен обществен проблем – например опазване на околната среда. Те се учат да събират и анализират данни, да формулират и защитават мнение. Това ги прави активни граждани, а не просто добри ученици.
- Фестивал – когато усилията срещнат аплодисментите
Всяко лято програмата завършва с Фестивал по роботика – празник на труда, съзиданието и екипността. Там се вижда кой какво е постигнал, но най-важното е, че всяко дете се чувства победител.
„Фестивалът е много емоционален момент за учениците – не просто се състезават, а показват какво са създали и научили“, казва Донка Симеонова, учител в ПМГ Русе.

Вижте кои са победителите в 10-ия юбилеен фестивал по програма „Роботика за България“ тук.
- Общност – когато споделянето е по-важно от надпреварата
В „Роботика за България“ се създава жива, взаимопомагаща си общност. Менторите обменят опит, учениците си предават знания. Създават се приятелства, които надхвърлят граници – училищни, градски и състезателни.
- Развитие – уроци, които не се учат от учебник
Благодарение на участието си в програмата, учениците развиват ценни умения за бъдещето. Те може и да не станат програмисти или инженери, но ще знаят как да работят в екип, как да презентират, как да мислят критично и как да уважават различията – умения, приложими навсякъде в живота.
„Освен знания по програмиране на роботи, създаваме у децата т.нар. меки умения – готвим ги за живота след училище, независимо дали ще станат програмисти. Развиваме комуникационни умения, емоционална интелигентност, креативност, инициативност, лидерски качества и критично мислене. Програмата е школа за адаптивност, гъвкавост – и най-вече за приятелство и личностно развитие“, подчертава Илияна Николова.
„Децата развиват презентационни способности, които по-късно са използвали успешно, включително и по време на кандидатстудентски изпити“, допълва Моника Ковачка-Димитрова от SAP Labs България.
