ФРГИ получи финансиране от Фондация „Америка за България” за програмата „Развитие на обществените фондации в България”. Средствата от Фондация „Америка за България” са за „Фонд социални иновации“. Програмата има и фонд за институционално укрепване на обществените фондации, който се финансира от Фондация „Чарлз Стюърт Мот”. Новият фонд към Програмата има за цел да стимулира обществените фондации в България да работят в подкрепа на социалните иновации на местно ниво.
Подкрепете ни чрез дарение
Фонд за иновативни проекти на обществените фондации
ФРГИ получи финансиране от Фондация „Америка за България” за програмата „Развитие на обществените фондации в България”. Средствата от Фондация „Америка за България” са за „Фонд социални иновации“. Програмата има и фонд за институционално укрепване на обществените фондации, който се финансира от Фондация „Чарлз Стюърт Мот”. Новият фонд към Програмата има за цел да стимулира обществените фондации в България да работят в подкрепа на социалните иновации на местно ниво.
Грантовете от Фонда за социални иновации към Програмата за развитие на обществените фондации са предназначени за преразпределяне към местни бенефициенти. Обществените фондации осигуряват съфинансиране към всеки грант в размер на минимум 50% от общата стойност на гранта на ФРГИ. Собственият принос се формира единствено от дарения от физически лица или фирми. Преразпределянето на средствата се извършва чрез открит конкурс, в който могат да участват местни НПО и неформални групи от граждани.
Проектите, които ще бъдат финансирани от Фонда за социални иновации към програмата за развитие на обществените фондации трябва да отговарят на следните хоризонтални принципи:
- устойчиво развитие чрез ефективно използване на местните ресурси,
- социално включване на групи в неравностойно положение,
- повишаване на толерантността и опазването на човешките права,
- въвеждане в експлоатация на съвременни технологии.
В допълнение очакваме тези проекти
- Да мобилизират гражданско участие и доброволчество;
- Да адресират местните проблеми по начин, който стимулира позитивната социална промяна и следва най-добрите практики на развитие в съответната област съгласно международния опит.
Приоритетно ще бъдат подкрепяни проекти в следните сфери:
- ефективно образование;
- социално предприемачество;
- изкуство и култура.
Образованието безспорно изгражда фундамента за развитие на обществото. У нас за реформа в образователната система се говори от 1990 насам, но реформата в училищата до момента се изчерпва с подобряване на материално-техническата база и с въвеждане на нови учебници и матури. В същото време проучвания показват, че качеството на българското образование непрекъснато спада и образователната система не подготвя добре младите хора за реализация в съвременното общество. Ефективното образование е ориентирано към младите хора и тяхната успешна адаптация към непрекъснато променящите се изисквания на средата. То създава умения за комуникация, анализ, вземане на решения, критично отношение към стереотипите, толерантност и креативност. Ефективното образование е интерактивно и поставя ученика в позицията на активен участник в процеса на създаване на знания. Проектите, които ще подкрепим в тази сфера ще създават условия за усвояване на принципите на ефективното образование както от учители, така и от ученици. Те ще изграждат комуникативни умения и умения за критичен анализ, ще променят нагласи, ще разрушават стереотипи и ще подготвят младите хора за активно участие в обществения живот.
Социалното предприемачество е термин, който обикновено се използва във връзка с въпроси за социално включване, социални услуги в общността и социална икономика. Основната идея в социалното предприемачество е чрез създаване на условия за трудова заетост на лица от маргинализирани групи, които обикновено имат затруднен достъп до пазара на труда, да се улесни тяхното включване в икономиката, като същевременно се подобрят възможностите им за независим и пълноценен живот. Примери за социални предприятия са предприятия, които създават работни места за хора с увреждания, самотни майки, лица от малцинствата, които са без образование и др. Една от целите на социалното предприемачество е развитието на обществена солидарност за преодоляване на изолацията и бедността на някои групи в обществото.
Изкуството и културата са не само сфера на изява на таланти, но и важен информационен канал за формиране на нагласи, ценности и отношения. Ще подкрепим иновативни проекти, които използват средствата на изкуството и културата (като форум-театри, съвременно градско изкуство, флаш-мобс, и др.) за изграждане на солидарност и толерантност в обществото, за социално включване на хора в неравностойно положение и за създаване на активна гражданска позиция по актуални проблеми.
Проекти в други сфери също се допускат за финансиране, ако отговарят на хоризонталните принципи, описани по-горе.
График на кандидатстване
- Кандидатстването към фонда е текущо.
Продължителност на проектите
- Проектите са с продължителност до 12 месеца; крайният срок на изпълнение е 15.11.2013 г.
Среден размер на грантовете
- Грантовете от ФРГИ към обществените фондации са с максимален размер от 15 000 лева за 12 месеца.
Собствен принос
- Собственият принос от обществените фондации се формира от дарения и е с размер от минимум 50% от общата стойност на исканата от ФРГИ сума. Собственият принос се доказва с договори за дарения, книга на даренията и банково извлечение към момента на кандидатстване.
Кой може да кандидатства?
Към настоящия момент, фондът подкрепя обществените фондации в Благоевград, Варна, Габрово, Лом, Пазарджик, Русе, София, Стара Загора, Чепеларе и Ямбол. Други организации, които се самоопределят като „обществени фондации” могат да заявят интерес за кандидатстване към фонда чрез установяване на директен контакт с ФРГИ.
Схема на работа
1) Набиране на средства в общността: необходимо условие за кандидатстване към фонда е организацията да разполага с привлечени от частни източници средства в размер 50% от бюджета на проекта. Отпуснатата от ФРГИ помощ ще бъде не по-голяма от 50% от общия бюджет на проекта.
2) Провеждане на местен конкурс за избор на проекти, които отоварят на приоритетите на фонда. Предварителна селекция на местни проекти.
3) Изпращане на проекто-предложение: организациите, които желаят да получат грант от фонда е необходимо да попълнят и изпратят на ел. поща konkurs@wcif-bg.org и mpisankaneva@wcif-bg.org формуляр за кандидатстване. Проектите трябва да съдържат подробно описание на конкурсната процедура за подбор на иновативни проекти, заложените критерии и изисквания към кандидатите, списък на проектите, минали предварителна селекция. Бюджетът на проекта включва не повече от 10% за административни разходи.
4) Техническа помощ: при необходимост, кандидатстващата организация ще получи техническа помощ за окончателното оформяне на проекта. Ако се наложи преработване на проекта, за дата на подаване се смята датата на подаване на последния вариант.
5) Оценка на проекта. Оценката на предложения за финансиране се извършва на два етапа: първи етап - екипът на ФРГИ и един външен консултант; втори етап - настоятелството на ФРГИ одобрява препоръчаните за финансиране проекти. По време на оценката, ФРГИ може да поиска допълнителна информация от обществената фондация.
6) Съобщаване на резултатите: в рамките на 15 дни от датата на подаване на проекта организациите ще бъдат информирани за решението относно тяхната кандидатура.
7) Сключване на договор: Одобрените организации ще сключат договор за финансиране с ФРГИ, който описва правата и задълженията на двете страни по изпълнение на проекта.
8) Плащане: Сумата от гранта се превежда по сметка в български лева на два транша. Първият транш в размер 80% от сумата на гранта се превежда до 2 седмици след подписване на договора от двете страни, а вторият в размер 20% – след одобряването на финален технически и финансов отчет.
9) Мониторинг: ФРГИ извършва мониторинг чрез посещение на място на всяка обществена фондация, финансирана в рамките на програмата. По време на мониторинг фондацията предоставя за разглеждане финансови и програмни документи, включително подробен архив на проведената конкурсна процедура за подбор на местните бенефициенти, архив на медийните изяви и на организираните специални събития, и др. Също така, се организират срещи с бенефициенти на фондацията, местни партньори, членове на управителните органи и др.
10) Отчитане на проектите: До 1 месец след приключване на проекта се изпращат програмен и финансов отчет, изготвени по образец. Към тях не се прилагат копия на първични счетоводни документи, но последните трябва да се съхраняват в архив на фондацията минимум 5 години след усвояване на финансирането от ФРГИ и могат да бъдат изискани по всяко време. Програмният отчет съдържа списък с отпуснатите в общността грантове, цели, бенефициенти, постигнати резултати и привлечен нефинансов принос. Отчетът също така съдържа разкази на бенефициенти, които описват каква промяна в общността е донесъл проектът и защо е иновативен.
11) Оценка на програмата: междинна оценка на въздействието на програмата ще бъде направена през периода ноември/декември 2012, а крайна оценка – през ноември 2013. Оценката на програмата ще бъде направена с активното участие на обществените фондации.
Комуникация с ФРГИ
Всички въпроси, свързани изпълнението на проектите се изпращат до Мениджъра на програмата, Моника Писанкънева, на ел. поща: mpisankaneva@wcif-bg.org. Искания за промяна в бюджета или плана на финансирани проекти в периода на тяхното изпълнение се адресират до Директора на ФРГИ, но отново се изпращат до Мениджъра на програмата.
Списък на документите за кандидатстване
1) Попълнен формуляр за кандидатстване (формуляр)
2) Банково извлечение (сканирано) и договори за дарения, които доказват собствения принос на фондацията към проекта - салда по сметките в момента на кандидатстване. Книга на даренията, в която са описани всички дарения с входящи номера, име на дарителя, начин на осъществяване на дарението, цел на дарението, сума на дарените средства
Ако обществената фондация няма предходен грант в рамките на същата програма през същата календарна година, тя също така изпраща:
2) Актуално състояние на организацията (файл във формат pdf)
3) Копие от счетоводния отчет за последната приключила финансова година (файл във формат pdf)
Критерии за оценка на проектите
1. Техническа съвместимост
- Предложението съдържа всички необходими документи и е изготвено по съответния образец.
2. Оценка на съдържанието
- Проведен е конкурс за отпускане на грантове към местни бенефициенти. Конкурсната процедура е подробно описана в предложението и застъпва критериите за социална иновация, описани по-горе.
- Списъкът с предварително подбрани проекти съдържа и известен брой резерви.
- Краткото описание на всеки един проект показва по какъв начин последният се вписва в критериите на конкурсната процедура.
3. Оценка на бюджета
- Бюджетът е планиран съобразно изискванията не повече от 10% от гранта да се разходват за административни разходи.
- Планираните разходи по дейности съответстват на заложените в проекта цели и са съобразени със средните пазарни цени.
- Исканата от ФРГИ сума не надхвърля 15 000 лева за една календарна година.