Фондът за институционално укрепване на обществените фондации има за цел да насърчи обществените фондации в България да полагат целенасочени усилия за развитие на своя организационен капацитет чрез създаване и прилагане на специфични организационни документи, стратегии, планове, кампании за фондонабиране и т.н.

Указания за кандидатстване

Фондът за институционално укрепване на обществените фондации има за цел: 

• Да насърчи обществените фондации в България да полагат целенасочени усилия за развитие на своя организационен капацитет чрез създаване и прилагане на специфични организационни документи, стратегии, планове, кампании за фондонабиране и т.н.; 

• Да съдейства за укрепване на човешките ресурси, капацитета за отпускане на грантове, ефективността на гранторазпределянето, финансовото планиране и управление, комуникационната стратегия и други аспекти на работата на обществените фондации.

• Към настоящия момент фондът подкрепя действащите обществени фондации в Благоевград, Варна, Габрово, Лом, Пазарджик, Русе, София (район Средец), Стара Загора, Чепеларе и Ямбол.

• Какво е обществена фондация?

Обществената фондация (на английски език „community foundation”; точният превод е „фондация на общността”) за разлика от частната фондация не се създава от един дарител, а обединява много индивидуални и корпоративни дарители и работи за развитието на конкретна географска общност (град, община или област). 

Обществената фондация се управлява от независим борд, който включва представители на различните сектори (бизнес, местна власт, граждани) и познава добре нуждите на общността. Основната функция на обществената фондация е да набира средства от частни дарители и да ги преразпределя като грантове (безвъзмездна финансова помощ) към граждански организации и неформални групи, работещи на местно ниво. Някои обществени фондации отпускат и индивидуални стипендии. 

Обществените фондации мобилизират собствените ресурси на общностите и ги насочват в области, които се нуждаят от подкрепа (най-често това са образование, здравеопазване и превенция на зависимости, работа с деца, младежи и други уязвими групи, екология, подобряване на жизнената среда, опазване на културното и историческото наследство, стимулиране на талантите и др.). Също така, обществените фондации помагат на дарителите по-лесно да осъществяват своите благотворителни намерения. Те осъществяват контрол над разходването на дарителските средства от финансираните лица и организации, и дават обратна връзка на дарителите, както и на общността като цяло за ефекта от направените дарения. 

У нас обществени фондации се създадоха и развиха със съдействието на Американската агенция за международно развитие (2001-2008), Фондация Чарлз Стюърт Мот и Тръста за гражданско общество в Централна и Източна Европа (2006-2009) в няколко малки и средно големи общини, сред които Благоевград, Габрово, Лом, Пазарджик, Стара Загора, Чепеларе и Ямбол.

Какви дейности се финансират?

1. Организационно развитие
Фондът дава възможност на обществените фондации да ползват финансов ресурс за инвестиране в области, свързани с развитието на организацията като цяло – например, обучения на екипа, срещи за планиране и оценка на текущата дейност на фондацията, разработване на стратегии за финансова и организационна устойчивост, на комуникационни стратегии, и т.н. Допустимо е част от средствата да се ползват и за подготовка и провеждане на дейности за набиране на средства, ПР кампании, годишни събития за отчитане пред общността и дарителите, и др. 

2. Гранторазпределение
Част от средствата могат да бъдат използвани и за преразпределяне към местни организации в подкрепа на текущите грантови програми на фондациите. През втората година на програмата, не повече от 30% от гранта от ФРГИ следва да бъде използван за преразпределяне към местни организации. С тази мярка се постига постепенно намаляване на значимостта на насрещното финансиране като стимул за привличане на средства от местни дарители. 
Фондът не предоставя финансиране за оперативни програми, изпълнявани от самите фондации.

График на кандидатстване
- Кандидатстването към фонда е текущо. 

Продължителност на проектите
- Продължителността на проектите обикновено е м/у 8 месеца и 1 година или до края на финансиращата програма (юни 2011).

Планиране на разходите
- не повече от 30% от гранта се ползва за заплати
- не повече от 30% от гранта се ползва за преразпределяне в подкрепа на грантовата програма на обществената фондация
- общият размер на гранта не надхвърля 60 000 лева за една календарна година.
Кой може да кандидатства?
Програмата е отворена към членове на Асоциацията на обществените фондации в България и към други организации, които отговарят на стандартите за обществена фондация.

Схема на работа

1) Набиране на средства в общността: необходимо условие за кандидатстване към фонда е организацията да разполага с привлечени от частни източници средства в размер 60% от бюджета на проекта. Отпусната от ФРГИ помощ ще бъде не по-голяма от 40% от общия бюджет на проекта.

2) Изпращане на проекто-предложение: организациите, които желаят да получат грант от фонда е необходимо да попълнят и изпратят на ел. поща konkurs@wcif-bg.org формуляр за кандидатстване. Необходимите придружаващи документи се изпращат допълнително след получаване на одобрение за финансиране и преди подписване на договора за финансиране.

3) Техническа помощ: при необходимост, кандидатстващата организация ще получи техническа помощ за окончателното оформяне на проекта. Ако се наложи преработване на проекта, за дата на подаване се смята датата на подаване на последния вариант. 

4) Оценка на проекта. Оценката на предложения за финансиране се извършва на два етапа: първи етап - технически екип на ФРГИ и един външен консултант; втори етап - настоятелството на ФРГИ одобрява препоръчаните за финансиране проекти. По време на оценката, ФРГИ може да поиска допълнителна информация от обществената фондация. 

5) Съобщаване на резултатите: в рамките на един месец от датата на подаване на проекта организациите ще бъдат информирани за решението относно тяхната кандидатура.

6) Сключване на договор: Одобрените организации ще сключат договор за финансиране с ФРГИ, който описва правата и задълженията на двете страни по изпълнение на проекта.

7) Плащане: Сумата от гранта се превежда по сметка в български лева на два транша. Първият транш в размер 70% от сумата на гранта се превежда до 2 седмици след подписване на договора от двете страни, а вторият в размер 30% – след одобряването на финален технически и финансов отчет.

8) Мониторинг: ФРГИ извършва мониторинг чрез посещение на място на всяка обществена фондация, финансирана в рамките на програмата. По време на мониторинг фондацията предоставя за разглеждане финансови и програмни документи, включително договори за дарения за набраните от местни дарители средства, архив на медийните изяви и на организираните специални събития, и др. Също така, се организират срещи с бенефициенти на фондацията, местни партньори, членове на управителните органи и др.

9) Отчитане на проектите: До 1 месец след приключване на проекта се изпращат програмен и финансов отчет, изготвени по образец. Към тях се прилагат копия на първични счетоводни документи и копия на сключените договори с местни грантополучатели. Програмният отчет съдържа списък с отпуснатите в общността грантове, цели, бенефициенти, постигнати резултати и сума. Междинен отчет се изисква единствено в случаите, когато една обществена фондация желае да получи второто плащане по гранта преди края на изпълнение на проекта. 

10) Оценка на програмата: в края на програмния период (май-юни 2011) ще бъде извършена независима оценка на въздействието на финансиращата програма от външен оценител и с участието на финансираните обществени фондации.

Комуникация с ФРГИ
Всички въпроси, свързани изпълнението на проектите се изпращат до Мениджъра на програмата, Моника Писанкънева, на ел. поща: mpisankaneva@wcif-bg.org. Искания за промяна в бюджета или плана на финансирани проекти в периода на тяхното изпълнение се адресират до Директора на ФРГИ и отново се подават до Мениджъра на програмата. 

Списък на документите за кандидатстване

1) Попълнен формуляр за кандидатстване (формуляр)
2) Професионални автобиографии на хората, които са пряко ангажирани в оперативното управление на организацията (автобиография)
3) Актуално състояние на организацията (файл във формат pdf)
4) Копие от устава на организацията (файл във формат doc или pdf)
5) Копие от счетоводния отчет за последната приключила финансова година (файл във формат pdf)
6) Банково извлечение (сканирано), което показва постъпилите средства от частни дарители и фирми след 01.07.2009 година (или след началото на предходния проект на фондацията, финансиран в рамките на програмата). Извлеченията трябва да показват месечното движение в набирателните сметки на фондацията и крайните салда по сметките в момента на кандидатстване. 
* документите от т.2 до т. 6 се подават, след поискване от страна на ФРГИ

Критерии за оценка на проектите

1. Техническа съвместимост
Предложението съдържа всички необходими документи и е изготвено по съответния образец. 

2. Оценка на съдържанието
Проектът съдейства за постигане на някои от изборените по-долу цели:
- развитие на човешкия ресурс на обществената фондация; 
- разширяване на грантовата програма на обществената фондация и/или фокусирането й върху идентифицирани местни приоритети; 
- подобряване на комуникациите на фондацията с различни заинтересовани страни в общността (стратегия за връзки с обществеността и др.);
- привличане на нови дарители и/или увеличаване на обема на набираните на годишна основа средства;
- стратегическо планиране, което отчита местните нужди и интересите на дарителите и промотира прогресивни ценности; 
- развитие на постоянни фондове, управлявани от фондацията.

3. Оценка на бюджета
- Бюджетът е планиран съобразно изискванията не повече от 30% от гранта да се разходват за заплати и не повече от 30% от гранта - за преразпределяне.
- Планираните разходи по дейности съответстват на заложените в проекта цели и са съобразени със средните пазарни цени (касае се за разходи за директно закупуване на материали и услуги).
- Исканата от ФРГИ сума не надхвърля 40% от общия бюджет на проекта и е не повече от 60 000 лева.

Сподели!