Представяме Ви проект „Наука, арт и технологии в образованието“, реализиран чрез програма „Ти и Lidl за по-добър живот“, съвместно с ФРГИ и БДФ. Проектът официано завърши, но остава като ценен ресурс за учителите по География в България, предоставяйки им материали, които да прилагат в обучителните си практики. 

Предлагаме на вашето внимание подробна информация за проекта и извършените дейности от екипа на Географ БГ.

„Има два вида учители – такива, които те заливат с толкова много информация, че оставаш скован, и такива, които само с един малък подтик, ти вдъхват сила, с която можеш да скочиш чак до небето.“

Робърт Фрос

Географ БГ и обучението на учителите

Основна цел на организацията, основана през 2014 г., е популяризирането на науката сред деца и младежи. Един от каналите за осъществяването на целта е работата с техните учители. През изминалите години сред дейностите на Географ БГ е организирането на обучения за професионална квалификация на учители. Преподавателите са първостепенен ресурс (човешки капитал) за всяка една нация и инвестирането в тяхното професионално развитие е ключов процес. Безспорна е максимата, че учителската професия е първоизточникът на всички останали професии в света.

Социалният ефект от професионалната квалификация на всеки един учител е изключително голям, тъй като въздействието се мултиплицира върху броя на учениците. Ето защо през годините Географ БГ търси различни възможности, за да достигне до учителската аудитория. Като част от програмата на ежегодния Български географски фестивал се включват сесии с професионална насоченост за учители. През 2020 г. съвместно с Българското географско дружество бе организирана и онлайн кръгла маса под надслов „Визия за географското образование в България“ – събитие, в което се включиха и десетки учители. В периода на онлайн обучение през периода 2020-2021 г. сайтът на Географ БГ се превърна във важен „помощник“ на учителите, предоставяйки огромно по обем и разнообразие качествено онлайн съдържание в помощ на дистанционния учебен процес.

Географ БГ и инициативата „Ти и Lidl за по-добър живот“

През 2018 г. с изключителен интерес от страна на учителите по география и икономика се осъществи обучението, свързано със съвременните географски технологии. С проекта на Географ БГ „Поколение на иновациите“ в най-голямата социално отговорната инициатива на Лидл България - „Ти и Lidl за по-добър живот“ д-р Евгения Сарафова и д-р Атанас Китев успяха да обучат голям брой учители (над 80) да ползват тези възможности и да преподават по съвременен начин уроците в училище.

Основна цел на проекта „Наука, арт и технологии в образованието“, финансиран от програмата „Ти и Lidl за по-добър живот“ в партньорство Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум, бе разширяването на кръга на познанието и успешното (интердисциплинарно) интегриране на иновативни образователни методи в учебните часове (фиг. 1). Самото име на проекта носи послание, свързано със съчетаването на науката и съвременните технологии, креативността и творческото мислене. Всичко това се постигна чрез безплатно за учителите обучение. Самите участници бяха учители от цялата страна, които доброволно се записаха за обучение вследствие на информационната ни кампания в интернет и социалните мрежи.

1.jpg

Фигура 1. Официален постер на проекта

Наука, арт и технологии в образованието

В дейността ни по проекта освен задължителните организационни моменти (цялостна организация, планиране и осъществяване на различни събития) се включи и едно глобално предизвикателство – да се направи обучение за десетки учители в условията на пандемия. Успяхме да съберем на едно място учители по география, история, природни науки и дори начални учители и да споделим опита си с тях в серия от обучителни семинари в реална (февруари-март 2020 г .) и онлайн среда (ноември 2020 г.).

Важен момент от подготвителния етап на обучението бе проучването на предварителните нагласи и отношението към проблематиката на обучението. Това се осъществи чрез провеждането на анкета сред учители, студенти и ученици. Първоначалното анализиране е важно, за да се проследи нагласите на учителите и необходимостта им от обучението. От отговорите на анкетираните изпъква силното им желание обучението да бъде с практическа насоченост с научни демонстрации - 92,5 %. Близо 80% от учителите смятат, че използването на технологиите в час е задължително. В анкетата преди старта на обучението 20,8 % от анкетираните се регистрират като „рядко прилагащи практически дейности в час“. Тези обстоятелства послужиха за мотивация при изготвянето и оформянето на обучителните панели – с основно практически задача и иновативни идеи, които учителите успешно и лесно да интегрират в учебния процес. В отговорите на анкетираните студенти имаме изключително положителен резултат – 90 % от тях възнамеряват да станат учители след като се дипломират. Радващо е, че в последните една - две години се наблюдава тенденция към повишен интерес относно педагогическите специалности. 70% от студентите смятат, че иновациите в час са абсолютно задължителни. След обобщаване на резултатите от анкетите преди старта на обучението, затвърдихме идеята си, че нашата основна цел е да предоставим качествено професионално обучение, както на учители така и на студенти.

Любезен домакин ни на двете ни образователни сесии в преди началото на пандемията бе столичното 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“. Останалите обучителни сесии се проведоха през есента на 2020 г. в онлайн среда посредством онлайн платформата на Google Meet. Една от обучителните ни сесии бе записана и качена онлайн в сайта на Географ БГ. По този начин тя е достъпна до всички учители, които не са успели да присъстват лично на обучението.

В обучението „Наука, арт и технологии в образованието“ се осъществи чрез три панела. Първият теоретичен, а останалите два – с практическа насоченост. Първият панел на обучението бе насочен към методическа подкрепа на педагогическите специалисти. Чрез дискусия всички заинтересовани страни в обучението преминаха през различни теми. Подобни срещи са изключително ползотворни, тъй като на тях се дискутират заболели теми като например „Големите проблеми на българското образование“. Основен акцент в този панел, воден от д-р Димитър Желев – преподавател с опит в основното, средното и висшето образование, бе дефинирането на „Мечтаният час“ (фиг. 2).

2.png

Фигура 2. Съдържание на мечтания учебен час

Озаглавен „Как да превърнем науката в шедьовър – иновативните подходи в образованието” втория раздел съчета много и различни подходи за мотивация на учениците, запалването и поддържането на интереса им към науката. Теодора Димитрова – преподавател с опит в основното и средното образование и докторант в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, представи разнообразни практически приоми в тази насока. Един от тях бе легомоделирането – изключително атрактивен подход, с който учителите могат да увлекат своите малки ученици. Легото е не само възможност за игра чрез конструиране, а е цял един свят от множество възможности за интерпретации на различни теми на образованието (фиг. 3). Учениците трайно се научават на концентрация, пространствено мислене, търпение и постоянство, креативност и импровизация, логическо мислене и вътрешна удовлетвореност от свършеното.

3.png

Фигура 3. Легомоделиране – възможност за увличане на децата в учебния процес

Креативността се изразява най-вече в способността да се правят връзки, асоциации, да преобърнеш нещата и да ги представяш по своя си начин в своя си учебен час. В тази насока изключително удачен е игровият модел в обучението. Играта е вид симулация, изискваща активно участие, което позволява приложение на усвоените знания. Чрез различни симулации, на учителите по различни дисциплини им бе доказано, че ефективността от игровия метод е четири-пет пъти по-висока в сравнение с традиционните, дори консервативни методи на преподаване. Ученето чрез игра спомага за ефективното насърчаване на комуникацията между учителя и учениците или между самите ученици. Игровият метод увеличава интереса към учебния процес. Освен всичко казано до тук, този метод развива самостоятелност у учениците, запознавайки ги с ролевата структура на дейността. Escape room (Стая на загадките) в клас бе едно от предложенията ни към учителите за идея, как да разчупят учебния час, трансформирайки учебното съдържание в игрови модел (фиг. 4). Стая на загадките е физическа игра, в която учениците са поставени пред различни препятствия в класната стая, а основната им цел е да излязат за 40 минути от нея, като отгатват различни загадки.

4.png

Фигура 4. Приложение на Escape room

По време на събитието бе заложено и на обучение базирано на конструктивизма. Конструктивизмът е методическа основа на концепцията за активно учене и неговите варианти: учене чрез опит; проектно ориентирано обучение; учене чрез действие и т.н. На учителите им беше предоставена възможност да съберат различни идеи за този тип обучение, които по-късно да внедрят в учебния процес. В рамките на няколко часа педагогическите специалисти имаха възможността да наблюдават резултати от вече осъществени уроци изцяло с практическа насоченост – моделиране на географски обекти; клетъчни органели; исторически крепости и т.н. моделирани чрез пластилин и глина; изобразяване на географски закономерности върху текстил и много други (фиг. 5, 6).

5.png

Фигура 5. Вътрешен строеж на Земята, моделиран чрез пластилин; различни клетки и техните клетъчни органели, също моделирани от пластилин или глина

6.png

Фигура 6. Върху тениски са изрисувани гр. Венеция (Италия) и с. Боженци (България).

На учителите бяха предоставени идеи за практически уроци чрез хранителни продукти като например фазите на луната чрез бисквити; химични молекули от бонбони; географски глобус от тиква и много други. Последваха и идеи за различна форма на контрол като такива са например комикс тестовете – авторска идея на Теодора Димитрова.

7.png

Фигура 7. Хранителните продукти могат да бъдат използване и за трупане на знания.

Многократно до екипа ни са достигали запитвания за това, как и по какъв начин учителят да разшири и направи интересно систематизирането на стари знания, обобщението и самите форми на контрол. За това по време на обучението „Наука, арт и технологии в образованието“ ние предоставихме възможност на учителите да си изберат от множество идеи нови техники, предназначени за контрола на учениците. Въпросникът наречен „маргаритка“ е начин да се разнообрази устното изпитване или текущата оценка, като в основата на маргаритката е разделът или темата на изпитването или дискусията, а листенцата (венчелистчетата) са конкретните въпроси към ученика. (фиг. 8).

8.png

Фигура 8. Въпросник „маргаритка“

9.png

Фигура 9. Изпитване с мухобойка

Един интересен и забавен начин за изпитване със състезателен характер. Учениците се на две групи изправени пред дъската, на която са изписани отговорите на всички въпроси, които учителят е подготвил да зададе. Ученикът, който пръв открие отговора и го удари с т.нар. мухобойка печели точки, а точките след това превръщаме в оценки.

Видяното от третият панел с наименование „Сблъсък на титани - технологиите и съвременният учител“ влезе в употреба на учителите веднага след обучението, тъй като на всички тях се наложи да преминат в дистанционна форма на обучение. По време на третия панел, предоставихме на учителите различни дигитални приложения, които успешно се вписват в часовете по география, история и природни науки. Всички ние сме наясно, че без технологиите учениците няма как да разберат, че обучението е релевантно с живота им. Интерактивната дъска, онлайн приложенията и виртуалната реалност не са чужди вече на голяма част от заинтересованите страни в учебния процес – учители, ученици и родители, но ние осъзнаваме необходимостта от знанието да ги управляваш и работиш ефективно с тях. Нашата мисия бе насочена именно към това – да предоставим различни дигитални приложения, но и да разясним тяхното ползване. В реално време демонстрирахме на учителите, как и къде в учебния процес да внедрят определени платформи и приложения. Много от тях дори не са предназначени за образователната система, но успешно се интегрират в нея и дават положителен резултат в отношението на учениците към науката.

10.png

Фигура 10. Карта с обекти, скрити чрез Geocaching

Geocaching в буквален превод означава „земен тайник“. Приложение, в което участниците използват GPS познанията си, за да крият и/или откриват различни „съкровища“, реално скрити до интересни природни и исторически обекти с цел тяхното популяризиране.

По стечение на обстоятелствата с разпространението на COVID-19 останалите две обучения преминаха дистанционно в онлайн сред, чрез което затвърдихме убежденията си, че технологиите имат огромна роля в съвременния свят и тяхното разумно използване води до високи резултати. Това бяха две обучения, на които се присъединиха учители и студенти от цялата страна.

Хоризонти в бъдещето

Екипът на Географ БГ знае, че ако изгражда с любов и истина – онова, което изгради, ще трае вечно. Затова за нас е изключително важно да предоставяме на учителите чрез обучения качествено и научно издържано съдържание. В хоризонтите за развитие на нашата организация се очертават нови възможности за разширяване на връзките с учителите и създаване на нови подходи за работа с тях.

Благодарности

Изказваме нашата благодарност към Лидл България, Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Българския дарителски форум за коректното, ползотворното и доброжелателно сътрудничество в рамките на този проект.

Сподели!