„Еврофутбол” откри изложба, посветена на местните занаяти в град Смолян на 06.10.2008 г. Тя е част от кампанията „Живо наследство 2008” на българския букмейкър и партньорите от Фондация „Работилница за граждански инициативи”. В Регионалната библиотека „Николай Вранчев” присъстваха родители, приятели, представители на библиотеката и на музея, които се запознаха с възродения местен бит и култура. Това стана възможно благодарение на огромното желание на група преподаватели и ученици от Професионалната гимназия за приложни изкуства, както и с финансовата и организационна подкрепа на „Еврофутбол”.

Изложбата се състои от графики, акварели и масла, различни тъкани, пана, плъст, проекти за костюми, изработени въз основа на народни носии от региона. Тя ще продължи до края на ноември. Всички материали са създадени в последните месеци в резултат от дейността по проекта от кампанията на „Еврофутбол” „Живо наследство”.

За целите на проекта, осъществен в Смолян, беше създадено ателие за работа с плъст, което бе ремонтирано и оборудвано, за да може да се превърне и в своеобразен туристически обект. В него се обучаваха млади хора от града. Те интерпретират различни теми в часовете по мода, текстил и живопис и създават произведения, които едновременно се опират на народната традиция, но са пречупени през едно по-модерно светоусещане. В ателието гостите на Смолян вече могат да изпитват сръчността и въображението си, като се опитват да правят пана, дрехи, чанти, шапки, портмонета и дори да участват в изработката на възглавници и килими с помощта на майстор в тази технология или на някои от вече обучените ученици.

Проектът разчита и на емоционалната връзка на местните хора с още един важен за региона символ – родопската къща. Къщите от ХІХ век са архитектурна емблема за града и региона. Чрез рисунките, включени в изложбата тази архитектурна традиция ще бъде съхранена и предадена на по-младото поколение.

Инициативата за съхраняването и предаването на местните архитектурни стилове и текстил от град Смолян е една от 15-те, избрани с конкурс, в кампанията „Живо наследство”, част от проект “Печелиш и Помагаш” на „Еврофутбол”. За втора поредна година компанията финансира граждански инициативи, които възстановяват и съхранявават фолклорното и културно богатство на България. Обединяват се и се възраждат традициите на нашите предци и историческото богатство на България, голяма част от които са уникални. Благодарение на усилията на местните жители тези традиции и историческата памет днес оживяват за широката публика.

Сподели!