Днес ви представяме два проекта, финаснирани по програма "Ти и Lidl за по-добър живoт", в областта на Образованието. Разказът за тях е на Даниел Пенев. "Ти и Lidl за по-добър живoт", финансира 22 проекта в своето трето издание.
„Въображението е по-важно от знанието“, е казал Алберт Айнщайн преди много години, провокирайки ни да оценим практически неограничения потенциал на човешкия мозък да ражда идеи и да моделира реалността според фантазиите си.
През 2020 г. знанието е много по-достъпно, отколкото e било по времето на немския физик, и това прави думите му още по-валидни.
Първата добра новина е, че въображението е универсална способност. Тя просто е притаила дъх в някое кътче на главата ни и чака да я открием и впрегнем в действие.
Втората добра новина е, че все повече български учители преосмислят начина си на работа в стремежа си да подготвят учениците си за живота, който ги очаква извън класната стая.
Иван Николов, Теодора Димитрова и Димитър Желев са представители на този разрастващ се отбор от учители новатори. Те обожават работата си, ежедневно подхранват собственото си любопитство и това на децата, на които преподават, и им помагат да придобиват знания и умения по естествен път чрез разнообразни творчески занимания.
Първото българско царство във вид на стоп-моушън анимация
Художник, режисьор и оператор, Иван Николов е един от съоснователите на Център за демократично учене (ЦДУ), където преподава визуално изкуство и кино. Преди няколко години деца от курса по история предлагат на Иван да направят анимационен филм за хан Кубрат. Той прегръща идеята им, без да предполага, че така поставя началото на поредица от късометражни стоп-моушън анимационни филми на тема Първо българско царство.
В този пример за прилагането на метода на проектно базираното учене децата имат водеща роля във всеки етап от продукцията на филма, а Иван е повече ментор, отколкото наставник.
„Заедно с екипа правим работното време [и очертаваме] ролята на всеки – дали ще работи с компютъра, дали ще монтира, дали ще анимира фигурките, дали ще работи по декорите, дали ще брои кадрите, дали ще участва на някакво ниво в организацията“, обяснява Иван. „Това е смисълът на този процес – да сложим заедно рамка, която заедно да удържаме. [Всеки ученик] трябва да припознава [своя] ангажимент. Всеки би казал: „Добре, като [на детето] му стане трудно, то ще иска да ходи да си играе на двора“. Обаче се получава така, че през интереса [си] детето с лекота успява да положи усилие отвъд това, което си представяме. Децата надхвърлят търпението, с което разполагат, удържат си ролите и се върви в посока те да стават все по-фокусирани и да познаят усилието, ама не външно мотивираното усилие, а сами да могат да си седнат на дупетата [и да се трудят]. Те много порастват в този процес.“
За героите на филмите се използват лего човечета, които децата преобразяват в исторически фигури с пластилин и други подръчни материали. С пластилин изграждат и декорите.
Първият филм, „Хан Кубрат“, е с продължителност от три минути и е заснет с три кадъра в секунда. Вторият филм, „Хан Аспарух“, който е създаден от деца от водения от Иван курс по кино, надгражда върху първия. Той продължава близо пет минути и половина и е заснет със седем кадъра в секунда, като за пресъздаването на историческите събития са използвани 230 лего фигурки.
Убеден, че проектно базираното учене е сред най-ефективните методи на преподаване, Иван започва да развива още по-целенасочено този проект.
Иван и петнайсетина момичета и момчета започват да работят по третия филм, който е за хан Тервел. Впоследствие проектът получава финансова подкрепа в рамките на третото издание на социалната инициатива „Ти и Lidl за по-добър живот“, която „Лидл България“ провежда в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум (БДФ).
Благодарение на тази подкрепа екипът, работещ по „Хан Тервел“, действа още по-мащабно. Закупени са техника за осветление и софтуер за стоп-моушън анимация, какъвто, по думите на Иван, използват световните лидери във филмовата индустрия. С този софтуер децата и ментора им могат да откриват и изчистват грешки още по време на снимките, а не чак при монтажа.
Автори на сценария на „Хан Тервел“, който се снима с 12-15 кадъра, са три момичета от курса по творческо писане в ЦДУ. След като разписват текста, те получават обратна връзка от Иван и другите деца и на базата на предложенията им го редактират, така че историята да е увлекателна и да може да се заснеме и анимира с наличните ресурси. Чрез тази дискусия децата се учат да намират баланс между въображение и прагматизъм, обобщава учителят.
Подкрепяйки се взаимно, децата неусетно придобиват нови знания и умения и си изграждат здравословни навици, казва Иван. Те затвърждават и задълбочават знанията си по история, но наред с това се запознават с особеностите на киното, анимацията и творческото писане, научават се да общуват ефективно и придобиват дисциплина и чувство на отговорност към себе си и към другите.
„За мен като учител най-магичната и най-смислената част е, че наблюдавам как децата се превъзмогват, как се учат да общуват и да си партнират“, споделя Иван. „Когато [виждам как] един екип от пет-шест деца си разпределят задачите, как се организират и как си движат нещата, [вътре в мен] всичко пее.“
В зависимост от задачите си някои деца усвояват и нови технологии. Едно от децата, което е само на 10 г., вече монтира на ниво студент първи курс и ръководи един от екипите, казва учителят по кино.
Работата по третия филм от поредицата върви по план до началото на март. Тогава Иван и учениците са принудени да сложат проекта на пауза заради извънредното положение във връзка с разпространението на коронавируса. До момента, в който преминават в режим на дистанционно обучение, те са направили 7000 снимки, но ги чака още много работа – както на снимачната площадка, така и в постпродукция. Планират да възобновят работата си по филма през септември и да го покажат премиерно през април следващата година.
Преподаване с помощта на комикси, ескейп стаи и онлайн игри
Подобно на Иван, Теодора Димитрова също използва лего конструктури в работата си като учител по география в Американо-английската академия, където с помощта на цветните блокчета учениците ѝ изработват модели на почвени типове. Освен това тя има интересни идеи за прилагането на лего моделирането в часовете по история, примерно за изработката на модели на империи, и в тези по български език, където блокчетата могат да се използват за онагледяване на значението на понятия като синоними и антоними.
Легото е само един инструмент от богатия педагогически арсенал на Теодора, която освен учител е и автор на учебни пособия за извънкласни дейности и сътрудник към платформата „Географ БГ“.
В някои от часовете на Теодора класната стая се превръща в ескейп стая – с ключ и кофчеже с изненади. Докато опитват да разрешат мистерията, което ще им позволи да излязат от стаята, учениците разширяват научните си познания. В други часове учениците на Теодора учат, играейки GeoGuessr – игра, при която биваш поставен на непознато място и трябва да се ориентираш и да откриеш мястото на картата (или най-малкото да познаеш държавата).
Може би най-нестандартният подход на Теодора е провеждането на тестове под формата на комикси, които се радват на топъл прием сред учениците ѝ.
„Беше ми омръзнало, когато кажа на децата: „Имаме тест“, да виждам едни такива тъжни физиономии и затова реших да направя някаква революция в тази насока“, казва Теодора, която в момента е докторант в Катедра „Социално-икономическа география“ в СУ „Св. Климент Охридски“. „Просто вкарах въпросите в балончета в главите на някакви герои.“
Първоначално Теодора прави комиксите с готови изображения от интернет, които адаптира според нуждите си с Paint. Тъй като е завършила гимназия със специалност „Компютърна графика и анимация с изобразително изкуство“, тя преценява, че ще се справи с рисуването на самите изображенията, и днес вече подготвя комикс тестовете си на специален таблет.
С тези и други креативни методи на преподаване Теодора запознава учителите в рамките на обученията „Наука, арт и технологии в образованието“ на „Географ БГ“, които, подобно на филма „Хан Тервел“, се осъществяват с подкрепата на „Ти и Lidl за по-добър живот“.
Еднодневните обучения се състоят от теоретична и практическа части. За теорията отговаря д-р Димитър Желев – главен асистент в Катедра „Ландшафтна екология и опазване на природната среда“ в СУ „Св. Климент Охридски“, съосновател на „Географ БГ“ и автор на учебници и учебни помагала, който има и тригодишен опит като преподавател по география в Американски колеж в София. Теодора отговаря за практическия модул на обученията.
След обучението учителите прилагат наученото, като изпълняват определена задача. След това споделят впечатленията си с Теодора и Димитър и в замяна получават обратна връзка.
В рамките на проекта двамата преподаватели трябва да проведат четири обучения в 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ в София. В крайна сметка провеждат само две от обученията (на 29 февруари и 1 март), тъй като в началото на март училищата излизат в грипна ваканция, а няколко дни по-късно правителството обявява извънредно положение заради пандемията от COVID-19. Обученията привличат около 30 учители по природни науки, както и начални учители, предимно от столични училища.
Участието в обученията „Наука, арт и технологии в образованието“ е безплатно и не носи квалификационни кредити по програма, акредитирана от Министерство на образованието и науката (МОН). Според Теодора това е плюс, защото записалите се учители действително искат да се усъвършенстват, което увеличава ползите и за тях, и за лекторите.
„Учителите, с които работим, преподават средно на 180-200 деца“, казва Димитър. „Ако успеем да подобрим работата на един учител, така че той да [използва] по-креативни и адекватни [за времето] начини на обучение, ще имаме един социален ефект, който се проектира върху образованието на няколкостотин деца.“
По ирония на съдбата принудителното дистанционно обучение по време на пандемията дава възможност на участниците в провелите се две обучения да изпробват онлайн ресурсите, които Теодора им е представила само няколко седмици по-рано. Новопридобитите знания се оказват особено полезни в началото на пандемията, когато от учителите се очаква да се приспособят към новата реалност буквално за дни.
За момента Теодора и Димитър планират да проведат оставащите две обучения през есента, най-вероятно в онлайн формат. Така те ще гарантират безопасността на участниците, но и ще могат да достигнат до по-широк кръг от учители, включително и от по-отдалечени малки населени места. Освен това възнамеряват да включат и студенти от трети и четвърти курс в СУ „Св. Климент Охридски“, които се готвят да преподават география, история и биология.
Ефектът на доминото в образованието
С творческия си подход към преподаването Иван, Теодора и Димитър заразяват и колеги, и ученици.
Едно от децата в ЦДУ, което участва в създаването на филма „Хан Кубрат“ и се занимава с театър, решава да направи стоп-моушън анимационен филм за курса по природа. Момчето споделя идеята с учителката, която го насърчава да осъществи проекта и го подкрепя заедно с Иван. Макар краткото видео да е на много базово и схематично ниво, то представя идеята на достъпен език и в достатъчно вълнуващ вид, казва учителят по кино.
Покрай планираната за следващата пролет премиера на „Хан Тервел“ Иван ще организира и работилница за учители, в която ще ги запознае със стоп-моушън анимацията като опция за провеждане на проектно базирано учене.
След двете обучения на „Географ БГ“ пък един от участниците се свързва с Теодора, за да ѝ каже, че е дал комикс тест на някои от учениците, на които преподава. Децата реагирали толкова положително, че учителят решил занапред да ги изпитва само в такъв фомат.
Иновациите в преподаването зависят от готовността на учителите да продължават да учат и да търсят информация, а не само или основно от материалната база и средствата, с които разполагат, казва Теодора. Независимо че днес преподава в частно училище, тя много добре познава ситуацията в държавните училища, защото в миналото не само е работила в такова (144. СУ „Народни будители“), а и е избрана за „Учител будител на 2014 г.“.
„Независимо какъв е подходът, просто трябва да завледееш учениците“, споделя Теодора. „Завладееш ли ги веднъж, вече винаги са твои.“