Вчера видях една обява за работа – голяма организация си търси „фъндрейзър”. Извинете за английския, но у нас до сега няма май българска дума за тази професия. Професионалното поприще е почти непознато в Българияс и дотолкова, колкото някой практикува тази професия, то това обикновено е под друго име – едни се наричат маркетинг специалисти, други „мениджъри развитие”, трети ПР експерти и какво ли не още. Преди 2-3 години даже уважаваният седмичник „Капитал” като част от една своя инициатива за представяне на нови професии, представи професията фъндрейзър. Нямаше много хора, които да говорят за нея. Разбира се бързам да кажа, че продуцентът е някакъв еквивалент на фъндрейзъра в бизнес сектора. Фъндрейзърът, обаче „печели” пари за каузи и то най-вече от частни дарители. Ние от ФРГИ от няколко години се опитваме да развиваме професионално такива хора, които работят за НПО. Не сме сполучили особено, защото не откриваме повече от 2-3 такива хора. Вероятно това се случва защото няма кой знае колко целенасочени усилия да се развива тази важна част от работата на всяка НПО. Причините са много и различни. Неособено развитата среда за дарителство, несъразмерността на набраните средства в сравнение с вложените ресурси и усилия, икономическите затруднения от последните 2-3 години, конкуренцията на местна и централна власт и на медиите и не на последно място навлизането в полето на набирането на средства на конкурентните за сектора професионални ПР и рекламни агенции. Така професията „фъндрейзър” се превърна във феномен – за последните 10 години е имало не повече от 4-5 кампании за набиране на средства от страна на НПО, по принцип, и то проведени от не повече от 3-4 организации, но пък аз лично съм прочела над 20 автобиографии, в които различни хора записват като свои компетенции управлението на инициативи за набиране на средства или пък дарителски кампании, че и предават своя опит. Точно за това очаквам с нетърпение набирането на средства да се постави на професионална основа и да се направят опити за проследяване на реалните резултати от едни такива целенасочени усилия от страна на определена организация. Успех на фъндрейзърите във фъндрейзинга.   Илияна Николова, изпълнителен директор на Фондация "Работилница за граждански инициативи"

Сподели!