В България се говори за дарителство често. Обикновено, когато се опитваме да запълваме дупки в една или друга сфера, най-често здравна или социална. Често се говори за дарителството и около Коледа. Това за което не се говори е каузите за които се дарява. И защо или как един дарител избира каузата, за която да дари. „Къде и как даряваме има сериозно морално значение. Някои каузи са по-добри и засалужават повече подкрепа от други. Трябва да е ясно какъв е ефектът на една благотворителна организация, и съобразно този ефект, организациите трябвя да бъдат класирани ...” - това заяви наскоро Мартин Брук, Директор на Ню Филантропи Кепитал, Великобритания. Идеята е нова и най-важното противоречи на досегашната концепция за първостепенността на волята на дарителя. Не бих искала да взема страна по потенциалния спор, но мисля, че в България има една друга тема, която произтича от дарителството и волята на дарителя и тя е обучението на потенциалните дарители. Какво имам предвид:

  • Дарителите би трябвало да имат разбиране за това, къде свършва ангажиментът на държавата и къде започва подкрепата на дарителите; да са наясно за политическите, държавни и дарителските ресурси и съответно възможностите им да решават проблеми.
  • Данъчните преференции (ако има такива) би трябвало да очертават приоритетни области на подкрепа, дефинирани законодателно от държавата, но не и да създават дискриминация между отделни, вече определени като важни области или да поставят в привилигировано положение държавни структури, (фондове), където дарението се прави в полза на дъжавата на практика.. Какво визирам – трите нива на данъчни облекчения – 10% за НПО, регистрирани в обществена полза, 15% за дарения за култура и 50% за трите държавни фонда – За трансплантации, за Ин витро и за Лечение на деца.
  • Да разбират дарителството като философия и това, че представителите на държавните институции не правят дарения с ресурсите на държавата. Тоест даренията са частен ресурс, независимо дали на отделна компания или отделен гражданин.
  • Даренията се правят от лични средства, стоки, услуги или време.
  • Дарителите би трябвало да имат разбиране за това дали подкрепят „развитието” и помагат за решаването на даден проблем или за запазване на статуквото. Тук неминуемо трябва да дам христоматийния за България пример за подкрепа на домовете за деца и инвестциите в самите деца или пък работа за превенция на изоставянето.
  • Повече може да прочетете тук: http://www.philanthropycapital.org/downloads/pdf/Morality%20of%20charity%20FINAL%20for%20web.pdf

    Сподели!