Фондът за институционално укрепване на обществените фондации в България продължава отпускането на грантове до 30.06.2013 г.

Фондът за институционално укрепване на обществените фондации в България продължава отпускането на грантове до 30.06.2013 г.

 

Обществената фондация е:

  • Фондация, която работи за подобряване качеството на живота в определен географски район (град, община, област) чрез развитие на дарителството.
  • Управлява се от независим борд, който добре познава местните нужди, ресурси и възможности за развитие.
  • Капиталът на фондацията се формира от частни дарения на различни граждани или фирми. Фондацията не е създадена от един единствен дарител. 
  • Обществената фондация провежда текущо (поне веднъж в годината) открити конкурси за финансиране на проекти на местни организации и неформални групи в различни сфери (образование, здравеопазване, спорт, екология, изкуство и култура и др.), които стимулират активното гражданско участие и показват иновативен подход към традиционни проблеми.
 


Указания за кандидатстване

Фондът за институционално укрепване на обществените фондации има за цел:

 

  • Да насърчи обществените фондации в България да полагат целенасочени усилия за развитие на своя организационен капацитет чрез създаване и прилагане на специфични организационни документи, стратегии, планове, кампании за фондонабиране и т.н.;
  • Да съдейства за укрепване на човешките ресурси, капацитета за отпускане на грантове, ефективността на гранторазпределянето, финансовото планиране и управление, комуникационната стратегия и други аспекти на работата на обществените фондации.
  • Към настоящия момент фондът подкрепя действащите обществени фондации в Благоевград, Варна, Габрово, Лом, Пазарджик, Русе, София, Стара Загора, Чепеларе и Ямбол.

Какви дейности се финансират?

Фондът дава възможност на обществените фондации да ползват финансов ресурс за инвестиране в области, свързани с развитието на организацията като цяло – например, обучения на екипа, срещи за планиране и оценка на текущата дейност на фондацията, разработване на стратегии за финансова и организационна устойчивост, на комуникационни стратегии,  и т.н. Допустимо е част от средствата да се ползват и за подготовка и провеждане на дейности за набиране на средства, ПР кампании, годишни събития за отчитане пред общността и дарителите, и др.

Фондът не предоставя финансиране за:

  • оперативни програми, изпълнявани от самите фондации,
  • програми за преразпределяне на средствата към други местни организации (грантови програми на обществените фондации).

 

График на кандидатстване

  • Кандидатстването към фонда е текущо.

 

Продължителност на проектите

  • Проектите са с продължителност от 12 до 22 месеца с краен срок 30.06.2013 г.

Планиране на разходите

  • не повече от 30% от гранта се ползва за заплати
  • общият размер на гранта не надхвърля 30 000 лева за една календарна година.

Кой може да кандидатства?

Към настоящия момент, фондът подкрепя обществените фондации в Благоевград, Варна, Габрово, Лом, Пазарджик, Русе, София, Стара Загора, Чепеларе и Ямбол. Други организации, които се самоопределят като „обществени фондации” могат да заявят интерес за кандидатстване към фонда чрез установяване на директен контакт с ФРГИ.

 

Схема на работа

  • Набиране на средства в общността: необходимо условие за кандидатстване към фонда е организацията да разполага с привлечени от частни източници средства в размер 50% от бюджета на проекта.  Отпусната от ФРГИ помощ ще бъде не по-голяма от 50% от общия бюджет на проекта.
  • Изпращане на проекто-предложение: организациите, които желаят да получат грант от фонда е необходимо да попълнят и изпратят на ел. поща konkurs@wcif-bg.org и mpisankaneva@wcif-bg.org формуляр за кандидатстване.
  • Техническа помощ: при необходимост, кандидатстващата организация ще получи техническа помощ за окончателното оформяне на проекта. Ако се наложи преработване на проекта, за дата на подаване се смята датата на подаване на последния вариант.
  • Оценка на проекта. Оценката на предложения за финансиране се извършва на два етапа: първи етап - екипът на ФРГИ и един външен консултант; втори етап - настоятелството на ФРГИ одобрява препоръчаните за финансиране проекти. По време на оценката, ФРГИ може да поиска допълнителна информация от обществената фондация.
  • Съобщаване на резултатите: в рамките на един месец от датата на подаване на проекта организациите ще бъдат информирани за решението относно тяхната кандидатура.
  • Сключване на договор: Одобрените организации ще сключат договор за финансиране с ФРГИ, който описва правата и задълженията на двете страни по изпълнение на проекта.
  • Плащане: Сумата от гранта се превежда по сметка в български лева на три транша. Първият транш в размер 50% от сумата на гранта се превежда до 2 седмици след подписване на договора от двете страни; вторият в размер 40% – след одобряването на междинен технически и финансов отчет; и последният - 10% след одобряване на финален технически и финансов отчет.
  • Мониторинг: ФРГИ извършва мониторинг чрез посещение на място на всяка обществена фондация, финансирана в рамките на програмата. По време на мониторинг фондацията предоставя за разглеждане финансови и програмни документи, включително договори за дарения за набраните от местни дарители средства, архив на медийните изяви и на организираните специални събития, и др. Също така, се организират срещи с бенефициенти на фондацията, местни партньори, членове на управителните органи и др.
  • Отчитане на проектите: До 1 месец след приключване на проекта се изпращат програмен и финансов отчет, изготвени по образец. Към тях не се прилагат копия на първични счетоводни документи, но последните трябва да се съхраняват в архив на фондацията минимум 5 години след усвояване на финансирането от ФРГИ и могат да бъдат изискани по всяко време. Програмният отчет съдържа списък с отпуснатите в общността грантове, цели, бенефициенти, постигнати резултати и сума. За проекти с продължителност над 12 месеца се изисква и междинен отчет.
  • Оценка на програмата: междинна оценка на въздействието на програмата ще бъде направена през периода юли/август 2012, а крайна оценка – през май/юни 2013. Оценката на програмата ще бъде направена с активното участие на обществените фондации.
  •  

    Комуникация с ФРГИ

    Всички въпроси, свързани изпълнението на проектите се изпращат до Мениджъра на програмата, Моника Писанкънева, на ел. поща: mpisankaneva@wcif-bg.org.Искания за промяна в бюджета или плана на финансирани проекти в периода на тяхното изпълнение се адресират до Директора на ФРГИ, но отново се изпращат до Мениджъра на програмата.

     

    Списък на документите за кандидатстване

     

    1) Попълнен формуляр за кандидатстване (формуляр)

    2) Актуално състояние на организацията (файл във формат pdf)

    3) Копие от счетоводния отчет за последната приключила финансова година (файл във формат pdf)

    4) Банково извлечение (сканирано), което показва постъпилите средства от частни дарители и фирми след 01.07.2011 година. Извлеченията трябва да показват месечното движение в набирателните сметки на фондацията и крайните салда по сметките в момента на кандидатстване.

    Критерии за оценка на проектите

     

    1. Техническа съвместимост

    Предложението съдържа всички необходими документи и е изготвено по съответния образец.

     

    2. Оценка на съдържанието

    Проектът съдейства за постигане на някои от изборените по-долу цели:

    • развитие на човешкия ресурс на обществената фондация;
    • подобряване на комуникациите на фондацията с различни заинтересовани страни в общността (стратегия за връзки с обществеността и др.);
    • привличане на нови дарители и/или увеличаване на обема на набираните на годишна основа средства;
    • стратегическо планиране, което отчита местните нужди и интересите на дарителите и промотира прогресивни ценности;
    • развитие на постоянни фондове, управлявани от фондацията.

     

    3. Оценка на бюджета

    • Бюджетът е планиран съобразно изискванията не повече от 30% от гранта да се разходват за заплати.
    • Планираните разходи по дейности съответстват на заложените в проекта цели и са съобразени със средните пазарни цени (касае се за разходи за директно закупуване на материали и услуги).
    • Исканата от ФРГИ сума не надхвърля 30 000 лева за една календарна година.

    Сподели!